Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(37)
Forma i typ
Książki
(37)
Publikacje naukowe
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(38)
wypożyczone
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Główna dla dor. i mł. od 15 r. ż. (Dąbrowskiego 33a)
(2)
Czytelnia Główna - wypożyczalnia (Sokoła 13)
(32)
Wypożyczalnia Muzyczna (Żeromskiego 2)
(4)
Filia 6 (Podwisłocze 6)
(1)
Filia 8 (Okulickiego 3)
(2)
Autor
Baran Bogdan (1952- )
(8)
Kunicka Anna
(6)
Minois Georges (1946- )
(4)
Eco Umberto (1932-2016)
(3)
Kania Ireneusz (1940- )
(3)
Klenczon Wanda
(3)
Potocka Maria Anna (1950- )
(2)
Pucek Robert
(2)
Scholem Gershom Gerhard (1897-1982)
(2)
Sloterdijk Peter (1947- )
(2)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(2)
Vigarello Georges (1941- )
(2)
Aries Philippe (1914-1984)
(1)
Baran Zuzanna
(1)
Bauman Janina (1926-2009)
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Benjamin Walter (1892-1940)
(1)
Borowska Natalia
(1)
Carrilho Manuel Maria Ferreira (1951- )
(1)
Cioran Emil (1911-1995)
(1)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(1)
Drzazgowska Ewa
(1)
Eagleton Terry (1943- )
(1)
Flusser Vilém (1920-1991)
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Haas Agnieszka
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Higman B. W. (1943- )
(1)
Jurkowlaniec Grażyna
(1)
Kooijmans Luuc (1956- )
(1)
Kot Karolina
(1)
Kotkin Joel
(1)
Leyk Anna
(1)
Maniecki Jacek
(1)
Meyer Michel (1950- )
(1)
Middelaar Luuk van (1973- )
(1)
Mizera Janusz
(1)
Muschg Walter (1898-1965)
(1)
Nabokov Vladimir Vladimirovič (1899-1977)
(1)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Soliński Wojciech (1948- )
(1)
Szczubiałka Michał
(1)
Szwarcman-Czarnota Bella (1945- )
(1)
Timmermans Benoît
(1)
Tokarska-Bakir Joanna (1958- )
(1)
Uglik Jacek (1976- )
(1)
Wilson Edward Osborne (1929- )
(1)
Yalom Marilyn (1932- )
(1)
Zawojski Piotr (1963- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(28)
2000 - 2009
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
1801-1900
(1)
Kraj wydania
Polska
(35)
Francja
(1)
Język
polski
(35)
Przynależność kulturowa
Literatura rosyjska
(2)
Temat
Antropologia filozoficzna
(3)
Antropologia społeczna
(3)
Filozofia
(3)
Literatura
(3)
Filozofia religii
(2)
Kabała (religia)
(2)
Mistyka
(2)
Obyczaje
(2)
Religia
(2)
Semiotyka
(2)
Sens życia
(2)
Sztuka
(2)
Abulafia, Abraham ben Samuel (1240-1291?)
(1)
Alienacja
(1)
Anarchizm
(1)
Aristoteles (384-322 a.C.)
(1)
Ateizm
(1)
Bakunin, Mihail Aleksandrovič (1814-1876)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Chasydyzm
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Dramat grecki
(1)
Dziecko
(1)
Eremici
(1)
Estetyka
(1)
Etyka
(1)
Etyka lekarska
(1)
Ewolucja
(1)
Fotografowie
(1)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Halucynacje
(1)
Haszysz
(1)
Higiena
(1)
Integracja europejska
(1)
Islam
(1)
Israel ben Elieser (ca 1700-1760)
(1)
Judaizm
(1)
Język
(1)
Języki sztuczne
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kobieta
(1)
Konflikt społeczny
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Luria, Icchak ben Salomon (1534-1572)
(1)
Małżeństwo
(1)
Medycyna
(1)
Metafizyka
(1)
Miasta
(1)
Mitologia
(1)
Monoteizm
(1)
Nabokov, Vladimir Vladimirovič (1899-1977)
(1)
Nauka
(1)
Nauki przyrodnicze
(1)
Negacja
(1)
Nieświadomość
(1)
Odpowiedzialność moralna
(1)
Pisarze amerykańscy
(1)
Pisarze rosyjscy
(1)
Plato (427-347 a.C.)
(1)
Postawy
(1)
Poznanie
(1)
Przestępstwo przeciw wolności seksualnej i obyczajności
(1)
Retoryka
(1)
Rodzina
(1)
Samotność
(1)
Spostrzeganie
(1)
Styl życia
(1)
Swammerdam, Jan (1637-1680)
(1)
Szkolnictwo
(1)
Szydzenie
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teologia judaistyczna
(1)
Teozofia
(1)
Tołstoj, Lew (1828-1910)
(1)
Tożsamość (filoz.)
(1)
Tragizm
(1)
Unia Europejska (UE)
(1)
Uzdrowienia
(1)
Wolność
(1)
Zgwałcenie
(1)
Śmiech
(1)
Życie
(1)
Życie codzienne
(1)
Żywność
(1)
Temat: czas
1801-1900
(6)
1901-2000
(5)
1-100
(4)
100-1 p.n.e.
(4)
1001-1100
(4)
101-200
(4)
1101-1200
(4)
1201-1300
(4)
1301-1400
(4)
1401-1500
(4)
1501-1600
(4)
1601-1700
(4)
1701-1800
(4)
200-101 p.n.e.
(4)
2001-
(4)
201-300
(4)
300-201 p.n.e.
(4)
301-400
(4)
400-301 p.n.e.
(4)
401-500
(4)
500-401 p.n.e.
(4)
501-600
(4)
601-700
(4)
701-800
(4)
801-900
(4)
901-1000
(4)
600-501 p.n.e.
(3)
700-601 p.n.e.
(3)
800-701 p.n.e.
(3)
do 801 p.n.e.
(2)
1601-
(1)
1801-
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Europa
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Gatunek
Fotografia
(2)
Opracowanie
(2)
Szkice
(2)
Aforyzmy francuskie
(1)
Esej
(1)
Literatura
(1)
Monografia
(1)
Publicystyka
(1)
Rozprawa naukowa
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie
(1)
Słownik biograficzny
(1)
Wywiady
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(7)
Filozofia i etyka
(6)
Religia i duchowość
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
37 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Historia)
I. DZIECIŃSTWO: Okresy życia ; Odkrycie dzieciństwa ; Ubiory dzieci ; Przyczynek do historii gier i zabaw ; Od bezwstydu do niewinności ; Konkluzja. Dwie postawy wobec dzieciństwa. II. SZKOŁA: Młodzi i starzy scholarowie w średniowieczu ; Nowa instytucja: kolegium ; Początki klas szkolnych ; wiek uczniów ; Rozwój dyscypliny ; "Szkółki" ; Trudne dzieciństwo w szkole ; Konkluzja. Szkoła a długość dzieciństwa. III. RODZINA: Obrazy rodziny ; Od rodziny średniowiecznej do nowożytnej ; Konkluzja. Rodzina i towarzyskość.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-95170 (1 egz.)
Książka
W koszyku
MORALNE OBOWIĄZKI, ETYCZNE ZASADY: Niepewność etyczna ; Dylemat etyczny ; Sąd moralny, odebrany i odzyskany ; Ponowoczesność: moralność bez kodeksu etycznego ; NIEUCHWYTNA UNIWERSALNOŚĆ: Uniwersalizm i jego rozgoryczenie ; Zakorzenienie wykorzenionej jaźni ; Moralne granice uniwersalności etycznej ; O samotności podmiotu moralnego ; NIEUCHWYTNE FUNDAMENTY: Budowanie na nieufności ; Moralność przed wolnością ; Fundamenty pozbawienia fundamentów ; Nieznośne milczenie odpowiedzialności ; MORALNOŚĆ WE DWOJE: Ja-Ty: relacja asymetryczna ; Aporia bliskości ; Moralność jako pieszczota ; Choroby, lekarstwa i dalsze choroby miłości ; TEN TRZECI: Ten trzeci, czyli narodziny społeczeństwa ; Struktura i kontrstruktura ; Rozum przeciw impulsowi moralnemu ; Estetyzacja impulsu moralnego ; Historia naturalna struktury i kontrstruktury ; Ponowoczesny rozwód ; Od państwa narodowego do ustroju plemiennego ; PRZESTRZEŃ SPOŁECZNA: POZNAWCZA, ESTETYCZNA, MORALNA: Znać drugiego a wiedzieć o Drugim ; Obcy jako sąsiad ; Sztuka tajemna nibyspotykania ; Aporia Obcego ; Tworzenie przestrzeni moralnej: rozbiórka przestrzeni poznawczej ; Przestrzeń estetyczna ; Bycie razem jako boisko ; Boisko nadzorowane ; Tworzenie przestrzeni moralnej: rozbiórka przestrzeni estetycznej ; Ziemia niczyja tylko własna ; PRYWATNA MORALNOŚĆ, WSPÓLNE RYZYKA: Środki luzem puszczone ; Technologia demontażu jaźni moralnej ; "Społeczeństwo ryzyka": ostatnia reduta technologii ; Wąż pożerający własny ogon ; W poszukiwaniu etycznych rozwiązań problemów nowoczesności ; PODSUMOWANIE: NA KOŃCU JEST POCZĄTEK: Czy dokonuje się postęp moralny? ; Nowy nieład światowy, czyli reorganizacja przestrzeni społecznej ; Niepewność i okrucieństwo ; Włóczęga i turysta: typy ponowoczesne ; Ponowoczesna mądrość, ponowoczesna bezsiła.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-98027 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-94539 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-92771 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "What art is" 2013.
Bibliografia na stronach [213]-215.
Niedawno zmarły Arthur C. Danto (1924-2013) należał do najbardziej znanych amerykańskich filozofów sztuki. Był wszechstronnym myślicielem, który początkowo, w latach 60. XX wieku, starał się z perspektywy filozofii analitycznej przyswoić Ameryce myśl "kontynentalną" (Nietzsche, Sartre). W latach 70. powrócił do dziedziny, od której zaczął w młodości (studiował malarstwo). W Czym jest sztuka, swojej ostatniej książce (2013), objaśnia sformułowaną przez siebie definicję sztuki jako "ucieleśnionego znaczenia". Tą definicją chce objąć zarówno dzieła "mimetyczne", jak i nieprzedstawiające. W celu historycznej ilustracji swego podejścia skupia się na kilku przykładach składających się na poszczególne rozdziały eseju: freski w Kaplicy Sykstyńskiej, Duchamp, Warhol, fotografia artystyczna. Te frapujące intelektualnie rozważania nazywa raczej filozofią sztuki niż estetyką, przy czym, trzeba dodać, jest to filozofia bardziej analityczna niż kontynentalna. Zgodnie ze współczesną tendencją w samej sztuce Danto nie uważa piękna za czynnik definiujący i pozostawia je sferze tradycyjnej estetyki. Jego definicja może być punktem wyjścia do dalszego namysłu, do zapytania na przykład, czy każde "ucieleśnione znaczenie" jest dziełem sztuki, czy artystyczne "ucieleśnienie" nie wyróżnia się czymś szczególnym. Już choćby dla takich myślowych wyzwań warto zajrzeć do tej książki, inspirującej i otwierającej nowe perspektywy na świat sztuki. [http://www.unus.shop.pl/, dostęp 18.10.2018]
1. Sny na jawie ; 2. Renowacja i znaczenie ; 3. Ciało w filozofii i sztuce ; 4. Koniec konkursu ; 5. Kant a dzieło sztuki ; 6. Przyszłość estetyki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.ksieg 3090 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "How to read literature" 2013.
Terry Eagleton (ur. 1943) - oksfordczyk rozmaitych zajęć i wielce kontrowersyjnej reputacji intelektualnej, teoretyk literatury, filozof społeczny, marksista wierzący w Boga… Najbardziej znany w dziedzinie akademickiej jest ze sprzedanego w milionowym nakładzie podręcznika do teorii literatury. W niniejszym instruktażu również niekonwencjonalnie (ale jakże odkrywczo!) wprowadza nas w sekrety literatury. Na licznych przykładach wnikliwej analizy pokazuje zwykłemu czytelnikowi, ile można „przepuścić”, powierzchownie czytając nie tylko Szekspira czy Becketta, ale i „Harry Pottera”. Dydaktyczna wartość tego wprowadzenia do podstawowych pojęć analizy tekstu literackiego jest nieoceniona, ale zarazem nie jest to banalne podręcznikowe wprowadzenie, lecz przenikliwy esej o podstawowych kwestiach dotyczących naszego obcowania z literaturą. Nie tylko „zwykły”, lecz także „zaawansowany” czytelnik dowie się wiele z kompetentnego źródła, jakim przesądom i uprzedzeniom ulega podczas lektury, a także czym cechują się podstawowe formacje literackie, takie jak powieść realistyczna, modernistyczna czy postmodernistyczna. Jeśli nawet nie otrzymujemy algorytmu oceny, co jest dobrą literaturą, a co nią nie jest, to w każdym razie otwierają się nam - dobrze pouczonym przez tę lekturę - szerzej oczy na niuanse literackiej treści i formy. A sarkastyczne poczucie humoru Eagletona będzie dodatkowym bonusem, sugerując na przykład, że Otello zda się świadomie przemawiać białym Szekspirowskim wierszem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-102959 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [451]-468. Indeks.
O byciu ; Kant, Peirce i dziobak ; Typy poznawcze a treść jądrowa ; Dziobak między słownikiem a encyklopedią ; Uwagi o odniesieniu jako kontrakcie ; Ikoniczność a hipoikona ; O denotacji ; Croce, intuicja i miszmasz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-97509 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [481]-506.
1. Od drzewa do labiryntu ; 2. Metafora jako poznanie: kłopoty z Arystotelesem w średniowieczu ; 3. Od metafory do analigia entis ; 4. Szczekanie psa ; 5. Fałszerstwo w średniowieczu ; 6. Przyczynki do Beatusa ; 7. Dante między modystami a kabalistami ; 8. Użycie i interpretacja tekstów średniowiecznych ; 9. Przyczynki do historii denotacji ; 10. Lill, Pico i lullizm ; 11. Język półkuli południowej ; 12. Powrót do Izydora: etymologie Josepha de Maistre'a ; 13. O milczeniu Kanta ; 14. Semioza naturalna i słowo w "Narzeczonych" ; 15. Próg i nieskończoność. Peirce i ikoniczność prymarna ; 16. Definicje w estetyce Crocego ; 17. Pięć znaczeń terminu "semantyka": od Bréala po czasy najnowsze ; 18. Myśl słaba a granice interpretacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-92886 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [379]-398. Indeks..
1. Od Adama do äconfusio linguarumö: Księga Rodzaju 2, 10,11 ; Przed i po narodzinach Europy ; Skutki uboczne ; Model semiotyczny języka naturalnego ; 2. Pansemiotyka kabalistyczna: Lektura Tory ; Kombinatoryka kosmiczna i kabała imion ; Prajęzyk ; 3. Język doskonały Dantego: Łacina a język ludowy ; Języki a akty mowy ; Pierwszy dar udzielony Adamowi ; Dante a gramatyka uniwersalna ; Język ludowy znamienity ; Dante i Abulafia ; 4. äArs magnaö Ramóna Lulla: Elementy sztuki kombinatorycznej ; Alfabet i cztery figury ; äArbor scientiarumö ; Powszechna zgoda według Kubańczyka ; 5. Hipoteza monogenetyczna a języki pierwotne: Powrót do języka hebrajskiego ; Utopia uniwersalistyczna Postela ; Pasja etymologiczna ; Konwencjonalizm, epikureizm, poligeneza ; Język prehebrajski ; Hipotezy nacjonalistyczne ; Hipoteza indoeuropejska ; Filozofowie przeciw monogenetyzmowi ; Marzenie, które nie chciało umrzeć ; Nowe perspektywy monogenetyczne ; 6. Kabalistyka i lullizm w kulturze nowożytnej: Imiona magiczne i kabalistyczny język hebrajski ; Kabalistyka i lullizm w steganograffach ; Kabalistyka lulliańska ; Bruno: kombinatoryka i światy nieskończone ; Śpiewy i recytacje bez końca ; 7. Język doskonały wizerunków: äHieroglyphicaö Horapollona ; Alfabet egipski ; Egitptologia Kirchera ; Język chiński według Kirchera ; Kircheriańskie ideały ; Późniejsza krytyka ; Droga egipska i droga chińska ; Obraz dla obcych przybyszów ; 8. Język magiczny: Kilka hipotez ; Język magiczny Johna Dee ; Doskonałość i tajemniczość ; 9. Poligrafie: Poligrafia kircheriańska ; Beck i Becher ; Pierwsze próby organizacji planu treści ; 10. Filozoficzne języki aprioryczne: Bacon ; Komeński ; Kartezjusz i Mersenne ; Angielska dyskusja na temat znaku i cech ; Znaki pierwotne i organizacja planu treści ; 11. George Dalgarno ; 12. John Wilkins: Tabele i gramatyka ; Znaki realne ; Słownik: synonimy peryfrazy, metafory ; Klasyfikacja otwarta? ; Granice klasyfikacji ; Hipertekst Wilkinsa ; 13. Francis Lodwick ; 14. Od Leibniza d o Encyclopedaĺe: Characteriatica i rachunek ; Problem pojęć pierwotnych ; Encyklopedia i alfabet myśli ; Ślepa myśl ; äI Chingö i numeracja binarna ; Skutki uboczne ; äBibliotekaö Leibniza a Encyklopedie ; 15. Języki filozoficzne od oświecenia do naszych czasów: Projekty wieku XVIII ; Jesień języków filozoficznych ; Języki kosmiczne ; Sztuczna inteligencja ; Niektóre upiory języka doskonałego ; 16. Międzynarodowe języki pomocnicze: Języki mieszane ; Wieża Babel języków aposteriorycznych ; Esperanto ; Optymalizacja gramatyki ; Teoretyczne obiekcje i kontrobiekcje ; äPolityczneö możliwości MJP ; Ograniczenia i äwyrażalnośćö MJP ; 17. Wnioski końcowe: Wieża Babel ľ nowa ocena ; Przekład ; Dar dla Adama.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-100155 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "Für eine philosophie der fotografie" 1983.
Człowiek i aparat. Viléma Flussera filozofia fotografii / Piotr Zawojski. 1. Obraz ; 2. Obraz techniczny ; 3. Aparat fotograficzny ; 4. Gest fotograficzny ; 5. Fotografia ; 6. Dystrybucja fotografii ; 7. Odbiór fotografii ; 8. Fotograficzne uniwersum ; 9. Niezbędność filozofii fotografii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2631 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-92420 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-95161 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "How food made history" 2012.
Bibliogr. przy rozdz.
Stworzenie światów jedzenia ; Genetyka i geografia ; Las, gospodarstwo rolne, fabryka ; Myślistwo, pasterstwo, rybołówstwo ; Konserwowanie i przetwarzanie ; Handel ; Gotowanie, klasa i konsumpcja ; Kuchnia narodowa, regionalna i globalna ; Jeść dobrze, jeść byle jak ; Głodujacy ; Róg obfitości czy puszka Pandory?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-103547 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [441]-448.
I. Chaos ; II. Prawda ; III. W pogoni za sławą ; IV. Bratnie dusze ; V. Nowiny włoskie ; VI. Bliżej Boga ; VII. Rywale ; VIII. Wojna ; IX. Zakończenia ; X. Matka ; XI. Dzieło ; XII. Upadek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-95166 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Temat
Gatunek
Dziedzina i ujęcie
Tytuł oryginału: "The city: a global history" 2005.
Początki. Powstanie miast w kontekście globalnym ; Klasyczne miasta w Europie ; Epoka orientalna ; Miasta Zachodu umacniają swoją supremację ; Miasto przemysłowe ; Współczesna metropolia.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-94 (1 egz.)
Biblioteka zamknięta
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-106628 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [343]-351.
KORZENIE RETORYKI: STAROŻYTNOŚĆ GRECKA I RZYMSKA: Od rozwiązywania konfliktów do uroków perswazji ; Platon (427-347) lub "diabolizacja" słowa ; Arystoteles (384-322) lub wielość bytu jako podstawa retoryki ; Retoryka hellenistyczna i rzymska ; Poza językiem: druga sofistyka i retoryka chrześcijańska. ODRODZENIE I NOWOŻYTNOŚĆ RETORYKI: Od średniowiecza do renesansu ; Ogólny duch renesansu ; XV wiek i odkrycie wielkich traktatów o retoryce ; XVI wiek lub sprzeczność między etosem a patosem ; XVII wiek między barokiem a klasycyzmem ; Wiek oświecenia i języka ; XIX wiek między ideologią a filozofią. WSPÓŁCZESNOŚĆ: Retoryki XX wieku ; Problematologia jako klucz do jedności retoryki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-95160 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-97500 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire de l'athéisme" 1998.
ATEIZM W STAROŻYTNOŚCI I ŚREDNIOWIECZU: Co było na początku: wiara czy niewiara? ; Ateizmy grecko-rzymskie ; Średniowieczny ateizm? ; RENESANS: ATEIZM WYWROTOWY: Kontekst niewiary w renesansie ; Świadectwa ateizmu w XVI wieku ; Ateizm krytyczny (1500-1600) ; MIĘDZY DWOMA KRYZYSAMI ŚWIADOMOŚCI (1600-1730): Pierwszy europejski kryzys świadomości: libertyni sceptycy (1600-1640) ; Niewiara jako rewers Wielkiego Wieku (1640-1690) ; Drugi kryzys świadomości europejskiej: rozum i ateizm (1690-około 1730) ; WIEK XVIII, wiek niewiary: Maniferst księdza Mesliera (1729) ; Irreligia i społeczeństwo ; Podważenie fundamentów chrześcijaństwa i wahania deizmu ; Afirmacja materializmu ateistycznego ; STULECIE, W KTÓRYM BÓG UMARŁ (XIX WIEK): Rewolucyjna dechrystianizacja: wybuch ateizmu ludowego ; wzrost ateizmu praktycznego i jego zmagania ; Od wiary do niewiary: zastępcze wierzenia ; Ateizmy systemowe albo ideologie śmierci Boga ; KONIEC PEWNIKÓW (XX WIEK): Ateizm i wiara: od wojny do rozejmu? ; Hipoteza Boga: przebrzmiały problem? ; Niewiara po dwóch tysiącach lat chrześcijaństwa: jaki bilans? ; Czy wiek XXI będzie irreligijny?
Po obszernej "Historii samotności" (Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2018) niezwykle płodnego francuskiego historyka Georges’a Minois (ur. 1946) polski czytelnik otrzymuje jego monumentalną, prawie 800-stronicową Historię ateizmu. Autor zaczyna ją od starożytności, by poprzez średniowiecze i renesans dotrzeć do nowożytnej Francji, której z natury rzeczy poświęca najwięcej uwagi, i do czasów najnowszych. Zwyczajem elity nowoczesnych francuskich historyków nie tyle relacjonuje zdarzenia, ile na podstawie materiału historycznego stara się rozpoznać i określić przedmiotowe zjawisko. W tym sensie uprawia historię mentalności i poniekąd filozofię, akurat w przypadku kwestii ateizmu nie do pominięcia. Lektura pozwoli zapoznać się nie tylko z procesem przemian postaw w najszerszym sensie ateistycznych, lecz także z ich subtelną analizą, która wydobywa niuanse ich historycznego i filozoficznego zróżnicowania. Atrakcją książki są nowe wyniki badań i nieznane dotąd fakty, zwłaszcza dotyczące XVIII wieku i rewolucji francuskiej. Minois nie stroni też od diagnozy obecnego stanu ateizmu. Dochodzi do wniosku, że przynajmniej w Europie Zachodniej napięcie między wiarą a niewiarą zanikło, a problem wiary (i niewiary) uległ rozmyciu: wierzący często postępuje jak niewierzący, a niewierzący zawsze w coś wierzy, jeśli nawet nie w osobowego Boga. Pozostaje (sceptyczne) pytanie, czy ta diagnoza jest słuszna także w naszej części Europy. [Wydaw. Aletheia, 2019]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108493 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire de la solitude et des solitaires" 2013.
Starożytność pogańska: człowiek jest zwierzeciem społecznym ; Ojcowie pustyni i złudzenia samotności (III-VI wiek) ; Średniowieczni wykluczeni, rekluzi i eremici: samotność pod kontrolą ; Renesans i reformacja: czynniki samotności humanistycznej (XIV-XVI wiek) ; Wiek XVII: człowiek godny i samotność w dobrym towarzystwie ; Czasy samotników z Port-Royal: ucieczka od świata i duchowość w XVII wieku ; Od światowca do "samotnego wędrowca": oświecenie a samotność ; Wiek indywidualizmu i liberalizmu: człowiek jest sam (1800-1900) ; Romantyzm i realizm: prestiż samotności (1800-1900) ; Samotność, obsesja intelektualistów? (XX wiek) ; Jutro: siedem miliardów samotnych ludzi podłączonych do sieci? Samotność w społeczeństwie czasu hiperkomunikacji.
Historia człowieka poucza nas o jego (naszej) naturze. Georges Minois (ur. 1946) kontynuuje dzieło kilku już pokoleń francuskich historyków, którzy zajęli się rekonstrukcją historii życia codziennego, zwykłej powszedniości spoza wielkich wydarzeń. Pola jego zainteresowań nie stanowi już jednak kultura materialna, lecz historia mentalności. Jest autorem kilkunastu książek o historii depresji, samobójstwa, śmiechu czy drwiny. Niniejsza opowieść o samotnikach i samotnictwie jako zjawisku historycznym rysuje zarazem syntetyczny obraz dziejów naszej kultury. W motywacji do samotnego życia odzwierciedla się ona nadzwyczaj dobitnie od religijnej decyzji pustelnika po gest poety romantycznego. Autor przeprowadza czytelnika przez dzieje samotnictwa od momentu, w którym jednostki mogły sobie pozwolić na ten „luksus” bezpiecznego oderwania się od wspólnoty, po czasy dzisiejsze, w których, jak twierdzi, samotność nie oznacza świadomego wyboru w imię domniemanego lepszego życia, lecz niewidoczne, skryte zagrożenie w samym sercu aktywności na forach „społecznościowych”. Na prawie sześciuset stronach zebrana została fascynująca historia samotnictwa obfitująca w sensacyjne niekiedy fakty jak choćby ten, że anachoreci wczesnego chrześcijaństwa znali samotność tylko z marzeń, otoczeni tysiącami gapiów i podobnych „pustelników”. Skłonność do samotności, czy to w imię spotkania z Bogiem, czy z sobą, stanowi wyróżnik człowieczeństwa i o tyle ta historia samotnika przechodzi niepostrzeżenie w jego filozofię. [Aletheia, 2018]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-108429 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Histoire du rire et de la dérision" 2000.
Wybitny francuski historyk Georges Minois (ur. 1946) zasłynął wieloma monografiami, które zgłębiają zjawiska z pogranicza życia duchowo-umysłowego i codzienności, takie jak samotność, praktyki religijne i zdrowotne, melancholia czy depresja, a w niniejszym tomie śmiech, tj. różne formy „wesołego” życia. Ich ukazana tu historia od starożytności do dziś jest dwuwątkowa. Z jednej strony, autor śledzi historię świąt, karnawałów, różnych odmian zbiorowej zabawy ludności, a z drugiej, zmienny z biegiem dziejów stosunek władz, zwłaszcza kościelnych, do śmiechu i wesołości. Rzecz nie była oczywista i na przykład starożytni uważali śmiech za boski, wyraz najwyższej wolności bogów, ale we wczesnych wiekach chrześcijaństwa uchodził on za domenę diabelską. Jednocześnie średniowiecze pełne było rubasznego śmiechu jako wytchnienia od rygorów doktryny. Jest jeszcze trzeci wątek, niejako filozoficzny, historii śmiechu. To forma reakcji na świat: sceptyczny śmiech Demokryta, kyniczny Diogenesa, satyra, zwłaszcza polityczna, wreszcie czasy najnowsze z dominacją ironii. Dzieło Minois jest tyleż historią co prawdziwą encyklopedią zjawisk społecznych skupionych wokół śmiechu i drwiny. Jak zwykle u tego autora zdumiewają przywoływane przez niego, mało znane fakty z historii, którym towarzyszy zniuansowana kulturowa interpretacja. Na szczęście dla nas historia śmiechu ma szczęśliwy finał i dziś śmiejemy się bez wyrzutów sumienia, nawet jeśli krytycy epoki głoszą, że śmiech dzisiejszych kultur maskuje utratę sensu. [Fundacja Aletheia, 2021]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-109649 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej